صحبتِ جانانه

جـانـَم بگیــر و صحبتِ جـانانه ام ببخـش

صحبتِ جانانه

جـانـَم بگیــر و صحبتِ جـانانه ام ببخـش

صحبتِ جانانه

"بســـمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم"

عَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ

وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ

وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

بایگانی
آخرین مطالب

یک وجه از وجوه تقوا!

پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۲۲ ب.ظ

دوستان در بیان خوشبختی هاتون تقوای الهی پیشه کنید. اگر نعمتی خدا داده، از لطف و رحمتش بوده، و یا برای امتحان ماست. بی پروا از خوشبختی ها و نعماتی که خدا بهتون داده حرف نزنید. سوایِ دل هایی که حسد می ورزند، و چشم هایی که برق می زنند، و زخم برجا می گذارند! دل هایی هم هستند که در بوته ی امتحان سختی ها تشنه ی یک لحظه ی این خوشبختی هایند!. دل های روزه دار را با این روزه خواری ها بیشتر به تنگی نکشانید. به قول استاد پناهیان؛ امتحان یک دیگر رو سخت نکنید، خدا را خوش نمی آید.



پینوشت:

لزومی ندارد از خوبی های همسرتان، از شیرین کاری های فرزند دلبندتان، از فلان سلامتی و نعمت مادی و رفاه خاصتان حرفی بزنید. شاید این میان مجردانی هستند که از نعمت ازدواج محرومند و بدان نیازمند! شاید در این میان مادری دلش پر می کشد برای «ماما» خطاب شدن توسط کودکی شیرین بیان، شاید کسی باشد که خدا سلامتی اش را محل امتحانش قرار داده است! شاید... و بدانیم که همه یک روز امتحان پس خواهیم داد.


پینوشت دیگر:

مشخصا منظور آن دسته از نوشته های کیفور نگارانه ایست؛ که مقصود از آن نوشته دقیقا و عیناً بیان همان خوشیست و لا غیر. والّا ممکن است بزرگواری در کلامی برای مفهوم والا و خدا پسندانه ای از نعمت های در دسترسش هم کلامی به میان آورده باشد.


حتما این لینک رو مطالعه بفرمایید.

  • صحبتِ جانانه

نظرات  (۳۵)

  • منتظر مهدی
  • په قدر زیبا
    و به جا بود...
    پاسخ:
    سلام رفیق:)

    نظر لطفته
  • منتظر مهدی
  • چه قدر زیبا
    و به جا بود...
    پاسخ:
    فِدات
  • منتظر مهدی
  • غلط دیکته ای داشتم
    پاسخ:
    من استادغلط دیکته ای داشتنم:)
  • مهدی ابوفاطمه
  • لایک احسنت زیبا بود
    پاسخ:
    سپاسگزارم
  • خانم الفــــ
  • بله.درسته
    پاسخ:
    سپاس
  • مــ. مشرقی
  • موافقم.
    پاسخ:
    حق
    :)
  • محترق الزهرا (سلام الله علیها)
  • ...إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم إِنَّ اللهَ عَلیم خبیر
    حجرات/13
    پاسخ:
    سپاس
  • منتظر مهدی
  • به قول استاد عزیز
    امتحان هم رو سخت نکنید
    پاسخ:
    اوهوم

    سلام
    حرف حق رو باید پذیرفت
    تذکر بجا و بر حقی بود...
    شاید گاهی خودم هم از این مهم غفلت کردم

    نه اینکه گفته نشه بلکه در گفتنش باید رعایت تقوا کرد برای هدفی الهی مطرح کرد.... چون مثلا یکی که در مورد رفتارش با بچه اش میگه میتونه برای خیلی از فرزند دارها الگو بشه و کمکشون کنه...

    اگر کلا از نعمتها گفته نشه نوشته ها در حد کلی گویی خلاصه میشه و اثری نخواهد داشت... اصلا فرق درس اخلاق با فلسفه و حکمت در همینه... فلسفه و در برخی موارد در عرفان اغلب در مورد حقایق به صورت معانی کلیه بحث میشه تا آگاهی رو افزایش بدن اما در اخلاق به صورت جزئی و مصداقی باید مورد بررسی قرار بگیره تا شخص به اون معانی کلیه که در فلسفه ازش حرف میزد وصول پیدا کنه...

    منتها بحث در رعایت تقوا در مطرح کردن نعمتها هست... و صرف گفتن هم نباشه... باید نکته ای در اون باشه برای خواننده...

    موفق باشید
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا برشما

    بله حق می فرمایید
    مشخصا منظور بنده اون بخش از نوشته هاییست که برای تخلیه احساسات نوشته میشوند.
    سلام خواهر جان
    عیدت مبارک
    حق گفتی، کاملاً موافقم...
    در پناه خدا باشی
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر تو باد خواااهر:)

    سپاس می گزارم بانو
    برشما نیز مبارک باد:)

    خوش آمدی به شهر ما
  • عطار کوچولو
  • خیلی خوب.
    پی نوشت دیگر، دقیق ترش کرد.
    پاسخ:
    تشکر می شود
    سلام
    حساب است حرف تان...
    راجع به این که گفتید «بدانیم که همه یک روز امتحان پس خواهیم داد. » هم بگویم که باید بدانیم تا مکلفیم، هر روز امتحان می دهیم... منتظر «آن» روز خاص نباشیم.


    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا برشما

    حق می فرمایید دائم الامتحانیم
    منتهی منظور من اون امتحانات آخر ترمه!
    کل تول ترم کوئیز و سوال شفاهی و امتحان ریزه داریم
    امتحان گل درشت هرکسی یه وقتی داره و یه شرایطی...
    منظورم از امتحان اون امتحان اساسیه ست
    حق
    نوشته هایتان برقرار 

    و علی یارتان
    پاسخ:
    سپاس
    و به همچنین
  • فاطمه نظری
  • عالییییییییییی
    پاسخ:
    سپاس

    رسول اکرم(ص)فرمودند:هرکس دوست دارد خدارا در حال ایمان کامل و مسلمانی مورد رضایت او ملاقات کند,ولایت ومحبت امام عصر(عج)را بپذیرد.شادی روح همه گذشتگان ودایی تازه در گذشته اینجانب,سلامتی و تعجیل در فرج 5صلوات باوعجل فرجهم ودعای فرج..

    ..بروزم,,خوشحال میشم سربزنید..

    نکته ی مهمی بود که مغفول واقع شده...
    خجالت داره که بیشتر مردم جدیداً دیگه با تصویر این کار زشت رو در قالب اینستاگرام هاشون انجام میدن! :|

    پاسخ:
    امان از اینستاگرام

    چشم و هم چشمی هم که باب شده از نداشتن همین قسم از تقواست
    سلام.من هم موافقم.حتی اگه موافقتم اهمیتی هم نداشته باشه:)
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا برشما

    خیلی هم خوبه این موافق بودن
    اجرکم عندالله
  • نجمه خانم
  • جانا سخن از دل ما می گویی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    وقتی عکس مادر ها رو با بچه هاشون می بینم!
    پاسخ:
    ای بابا!

    :)
    ان شاءالله که خدا به مادری برگزیند شمارا و قبلش هم به همسریِ بهترین بابا برای این نی نی
  • علی رسولان
  • من که اصلن قبول ندارم! این حرف رو
    اینجوری که دیگه  نباید نوشت!
    به نظرم
    ن باید نوشت!
    حالا دلی هم سوخت قد دلسوختنش ثواب می بره! از عذاب اون دنیاش کم میشه!
    از این زاویه هم میشه بهش نگاه کرد!
    پاسخ:
    وا!
    چرا باید یکی ذوق مرگ شدن هاش رو بنویسه، صرفا برای اینکه بگه من الآن خیعلی خوش بحالمه! خب که چی؟ چکارش کنیم؟ اگر حرفمهمتری در کنارش می خواد بزنه بسم الله! ولی چه لزومی داره آدم غم و شادی صرف خودش رو طوری بیان کنه که امتحان دیگران سخت بشه؟
    ضمن اینکه ممنوعیتی نیست!
    کسی که بخواد یه درجه متقی تر باشه کیفور شدن ها و غصه ی بیکران خوردن هاش رو بیان نمی کنه!
    عمیق تر حرف می زنه
    اگر در بیان مساله ی مهمی لازم شد به بیان یک خوشی یا غم بزرگ هم بیان می کنه
  • سعید گنجوزاده
  • خیلی عالی
    نکات خوب و مهمی بود
    ان شاالله که بتونم عمل کنم.
    پاسخ:
    ان شاءالله

    خوش اومدی خواهرجان پس از مدتها
    فکر نمی کردم منو یادتون باشه!:)

    تچکر:)
    پاسخ:
    :)


    تقوا ........

    خدا کنه داشته باشیم
    پاسخ:
    ان شاءالله
  • ♡بهشـــت زودهنـــگــام♡
  • با حرفات کاملا موافقم اما نمیدونم چقدر عاملم بهش
    خدا کنه که خطا نرم و امتحان کسیو سخت نکنم؛ سعیم خدا گواهه همین بوده اما قطعا خطا هم رفتم... :(
    پاسخ:
    :)
    همین حرفا یعنی بحمدالله خوشبختی


    ان شاءالله که موفق باشی و عاقبت بخیر
  • علی رسولان
  • ضمن اینکه ممنوعیتی نیست!

    منم همین رو میگم! یه کم هم بیشترش !
    ولی به همین قد هم که قانع هستید خوبِ
    هر چند من اخلاقن هم مشکلی نمی بینم توش
    پاسخ:
    خیعلییی هم سپاس
    :|

    مشکل که ترازوش دست من و ما نیست، من فقط از این نقطه به اون نقطه برای خودم خط می کشم
    :)
  • نجمه خانم
  • در جوابتون فکر کنتم باید بگم ای بابا!!!!


    خخخخخ
    پاسخ:
    :)
    درجواب من باید بلند بگی الهی آمیـــــــــــن:)
  • ♡بهشـــت زودهنـــگــام♡
  • همین حرفا یعنی بحمدالله خوشبختی

    پاسخ:
     تا معنی خوشبختی را چی بدونیم عزیزم
    یه سوالی پرسیدم 2 خط آخر پست جدیدمه خوشحال میشم جواب بدی
    پاسخ:
    خوشبختی یعنی راضی باشی از خدای خودت و خدات هم ازت راضی باشه
    خوشبختی یعنی خدا رو معصیت نکنی
    اینا به نظر من یعنی خوشبختی

    باشه عزیزم میبینم ان شاءالله
    در زندگی نباید رنج ها را به کسی گفت و نه خوشی ها ...
    البته خوشی های معنوی را باید بسط داد که : و اما بنعمت ربک فحدث
    اما خوشی های مادی را با خاموش کرد، که دل دیگری را نسوزاند
    پاسخ:
    حق...
    حق...


    خدا به همه خوشی های مادی و معنوی عنایت کنه ان شاءالله
    منم موافق نوشتن بی هدف از نعمت ها نیستم، اما گاهی نیت دوستان اینه که راه حل عملی بگن برای بهبود زندگی دوستانشون، راهی رو که رفتن میگن تا بقیه راه رو راحتتر طی کنن
    از هدی خانم خواستم، از شما هم میخوام که راه حل عملی نشون بدید، اینکه بگیم چی غلطه و راه درست رو نشون ندیم مشکلی رو حل نمیکنه، صورت مسئله رو پاک میکنه فقط
    شما بفرمایید چطور میشه راه حل عملی داد و از نعمت ها چیزی نگفت؟
    پاسخ:
    شما کی هستید؟
    آی پی تون آشناست

    هدی خانوم کیه؟

    توی پست و پاسخ نظرات دوستان جواب سوالتون رو دادم، پست من منافاتی با اون نیات و اهداف خیر نداره. با کیفور نوشته هایِ بی هدف و بی مهابا نوشته هایِ بی توجه اشکال وارد است.
    اگرچه
    گر حکم شود که مست گیرند
    درشهر هرآنچه هست گیرند
    من هرگز وبلاگ شما نیومدم دوست عزیز، از بخش نظرات وبلاگ هادی-هدی به وبلاگ شما رسیدم
    هدی خانم منظورم وبلاگی هست که لینک دادین 
    http://hadihoda.blog.ir/1394/05/be-silent-2

    شاید من زیادی اهل مراعاتم و این باعث شده خیلی حساس بشم، وبلاگ من یکم متفاوته و از چیزی مینویسم که برای اکثر جامعه هیچ حسرتی نداره که هیچ! خیلی هم خوشحالن که مثل من نیستن اما یه گروه خاصی هستن که ممکنه با خوندنش حسرتی تو دلشون ایجاد بشه، اما هدفم فقط یک چیزه و اون دادن آگاهیه و نمیدونم ادامه بدم یا تعطیلش کنم

    به هر حال ممنون، موفق باشید
    پاسخ:
    خوشحالم:)

    آدرس وبتون رو چرا نذاشتین؟

    خداخیرتون بده؛ هر کاری رو خداپسندانه و برای خدا دارید انجام می دید ادامه ش بدید.
    ممنونم، وبم به درد شما نمیخوره دوست عزیز:)
    پاسخ:
    عجیبه!
    موید باشید
    سلام دوست عزیز
    عرض ارادت و دلتنگی:)
    پاسخ:
    سلام و رحمت الله و برکاته

    بسیار خوش آمدید
    ممنون از محبت شما:)
    سلام
    فکر کنم من هم شامل این پست شما میشم. آره؟
    البته برای من کمی گیج کننده است...

    من واقعا تلاش می کنم برای رضای خدا بنویسم. طوری که افراد با مطالعه نوشته هام، اثر مثبتی را در خودشون حس کنند.
    برای همین بیشتر خوشی ها، خوبی ها، مثبت اندیشی ها، گذشت ها و این جور مسایل را می نویسم.
    در واقع تلاش می کنم بگم من با وجود مشکلات بیشتر خوبی ها را می بینم و شاکر خداوندم.

    نمی دونم!
    شاید دارم راه رو غلط میرم.
    باید بیشتر فکر کنم...
    پاسخ:
    سلام خواهر جون

    من برخی پست های وب شما رو مدتیه می خونم
    حس می کنم تعلیمی و تربیتی و عالیه:)
    شما از نوشتن حتما نکته ای رو خواستید یادآور بشید
    برخی اما وبشون دفترچه خاطرات یا یه همچین چیزیه...
    فکر می. کنم وب شما آموزنده ست بیشتر
    خود من از طرز نگاه شما در برخی پست ها واقعا لذت بردم و نکته دریافتم:)

    آفرین به شما
  • دانشجوی کلاس اول دبستان
  • سلام

    حق

    "باشد تا رستگار شویم"

    پاسخ:
    سلام

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">