صحبتِ جانانه

جـانـَم بگیــر و صحبتِ جـانانه ام ببخـش

صحبتِ جانانه

جـانـَم بگیــر و صحبتِ جـانانه ام ببخـش

صحبتِ جانانه

"بســـمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم"

عَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ

وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ

وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

بایگانی
آخرین مطالب

یک "مرد"چطوری خواستگاری می کنه

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۳ ق.ظ

یکی از زشت ترین فرایندهایی که در مقوله ی ازدواج باب شده، و متاسفانه قبحش بین بچه های مذهبی و معتقد ما هم شکسته، خواستگاریِ مستقیمِ آقای پسر از خانم دختره! مساله ای که شاید توی نود درصد فیلم های صداو سیمای اسلامی خودمون هر روز مشاهده می کنیم. مساله ای که محور فعالیت بسیاری از شبکه های ماهواره ایِ محارب با مذهب ماست.

خیلی راحت بی اطلاع خانواده، آقا بلند می شن، از خانم مورد نظرشون خواستگاری می کنن، و از او یک موافقت اولیه و همراهی اولیه می خوان. که خدای ناکرده اگر یک وقتی پدر دخترخانوم ایشون رو رد کردند، و به تریج قبای این آقا برخورد و دل نازکشون از لبه طاقچه قِل خورد افتاد شکست، دست تنها نباشن و خانوم دخترخانوم به ایشون دلداری بدهند؛ که نگران نباش آقای چیز! من اصلا ازدواج نمی کنم و با پدرم می جنگم، یا تو یا هیچکس!به این صورته که عشق های ارزان اپیدمی شدند، و اسم خواستن و خواستگاری کردن، روی این تقاضاهای مذبوحانه می گذارند. و باب می کنند، توی روی ولی ایستادن رو، برای خواسته ای که به درستی ریشه در عقل و معرفت نداره.

فرایندی بسیار زشت و منافی عفت و خانمان سوز! یک آقا پسری بعد از بیست و اندی سال که نمک پدر رو خورده، حالا می آد بی اذن پدر یه خانومی رو انتخاب می کنه، تا اینجاش موردی نداره خیلی وقتا! مشکل اینه که بی اذن پدرش و بی اذن پدر دختر می ره و با بی فکری تمام و با بی شرمیِ جاهلانه! کلی مرز رو نادیده می گیره و در می نورده و دختر رو به همراهی عاشقانه ای دعوت می کنه، که نه در دین خدا توجیهی براش هست و نه با عقل سلیم جور در میاد!این رفتار آیا دهن کجی به نظام خانواده و ولایت مداری درش مستتر نیست؟
این درسته که ما از طرف فیلم ها و آهنگ ها و رمان ها و رسانه ها مورد هجمه قرار گرفتیم، و به ما دیکته کردن، که حتما باید قبل از ازدواج، عاشقانه کسی رو دوست بداریم، و با او مدتی همراه! باشیم، و به او  ابراز علاقه کنیم، تا با یک لاو استوریِ شیک و هیجان انگیز یا به هم برسیم یا کله مون بخوره به سنگ و کله پا بشیم!
ولی حکم عقل چی می شه پس! این فرایند با عقل هم هم خوانی و هم سویی نداره! این از خیانت های بسیار خطرناکِ رسانه ست. از بی ترمزی هایِ تویِ سراشیبیِ تندِ ورود مدرنیته به جامعه ی ساختارمند و باعفت و خانواده محور و غیور ماست.

فرهنگ ما فرهنگیست، آمیخته ی اوجِ حقانیتِ دین مبین اسلام -تشیع- و  فرهنگ غنی و پربار ایرانی. به راحتی نباید بذاریم دستمایه ی میمونک بازیهای رسانه بشه! این اصطلاح ملعبه ی دست تخریب فرهنگ ازدواجه، که از ساده ترین تبعاتش ارزان شدن قیمت زن و بی ارزش شدن بنیان خانواده ست.خار اول در چشم زن و خار بعد به توالیِ همین خار، به چشم خانواده فرو می ره.

حفظ حریم زن ارزش داره، قراره نقطه ی اتکای عاطفی خانواده باشه، و ملجاء و پناه اعضای خانواده باشه، وقتی که در فعالیت های بیرون نا آرامی ای گریبان گیرشون شده. این شیوه ی خواستگاری از یک خانم دقیقا با فرکانس رزونانس متلاطم کردن روح و فکر اوست! هر قدر میل به تعالی و پاکی این خانم بیشتر باشه این درخواست های سازمان دهی نشده ی، بی فکرانه بیشتر او رو ناآرام می کنه. برای یک خانم رابطه ی عاطفی ای آرامش دهنده و تعالی بخشه که خاستگاه اون انسانی محکم و قابل اتکا باشه، محبتی که متعهدانه و محکم باشه. اگر امروز هست فرداو فرداهای دیگر هم باشه تا اخر! و این محبت رو تا امروز از پدرش دریافت کرده، حالا هم برای تغییردادن کانون این محبت و آرامش به تایید پدر و حمایت پدر نیاز داره. 

یک آقایی که در خودش این سطح از توانمندی رو برای مدیریت زندگی می بینه، که تصمیم به ازدواج می گیره. لازمه به این سطح از خردمندی و بلوغ عقلی و احساسی برسه که بفهمه برای خواستگاری از یک خانم نباید سراغ خود اون خانم بره. باید سراغ پدر این خانم بره!

پس ای آقایونی که قصد ازدواج دارید، و بنا بر هر دلیلی یک خانم رو برای همراهی در زندگی آینده تون انتخاب کردید!به این حرفها خوبِ خوب گوش بدید!

هیچوقت، هیچوقت، هیچوقت مستقیما با خانم مورد نظرتون راجع به اینکه به او علاقه دارید و قصد دارید با او ازدواج کنید، حرف نزنید، مگر اینکه رایزنی های لازم رو با پدر این خانم انجام داده باشید و مردانگی و توانایی مدیریت زندگی کردنتون رو به پدرش اثبات کرده باشید، و دل پدرش رو با خواسته ی خودتون همسو کرده باشید. این یک توصیه ی اکیده.

می گید چرا؟

دو حالت داره، یا شما به بلوغ عقلی و احساسی هر دوش رسیدید. یا خیلی عذرمی خوام هِر رو از بِر نمی تونید تشخیص بدید! اگر به بلوغ عقلی و احساسی رسیده باشید، به راحتی می تونید بفهمید که توی جامعه ی ایرانی و شیعی ما اصل بر اینه که خانم در کمال متانت و وقار و حفظ شانش از پدرش خواستگاری بشه، و این رو هم می فهمید که یک خانم هرگز و هرگز نباید قبل از ازدواجش ذهن و دلش مشغول به فکر کردن راجع به هیچ مردی بشه، حتی مشغول به شما که دوستش داری! و این قاعده حتی اگر ما فرهنگمون مزین به زینت شیعه گری هم نبود، پابرجاست! اصل بر حفظ حرمت خانومه.

چرا نباید ذهن و دلش مشغول بشه؟

چون روح انسان و به صورت خاص روح زن ارزش داره، قداست داره، قلب ارزش داره، شان داره، مقام داره. القلب حرم الله! پس چطور به خودتون اجازه می دید بی اذن الله به حرم الله وارد بشید؟اذن الله در ورود به قلب یک انسان در مساله ی ازدواج همون خواستگاری کردن دختر از پدرشه و گرفتن رضایت پدر دختر و جاری شدن خطبه ی عقد.

هیچ کجای دنیا ساختار قلب و روح و روانشناسی زن با جای دیگه ی دنیا فرقی نمی کنه، پس حتی اگر ما شیعه ی ایرانی هم نبودیم عقل حکم می کرد، که خواستگارِ صادق از راه درست به سمت مورد مطلوبِ خودش گام برداره. زن همه جا سرچشمه و مایه ی آرامشه، و حفظ آرامش این چشمه به همه ی مردها واجبه، همونقدری که دلمون نمی آد سرچشمه ی آب رو گِل آلود کنیم. باید از گِل آلود کردن این چشمه ی آرامش و  متلاطم کردن خانم ها اکیداً پرهیز کرد. ساختار ذهنی و روحی زن ایجاب می کنه که ماخوذ به حیا باشه، اگرچه برخی مشاهدات ما توی این دنیای به ابتذال کشیده شده بی حیایی و بی عفتی رو از برخی زن های ارزان و در دسترس گزارش میده، اما حقیقت اینه که ذات زن، اون ذاتِ آلوده نشده و تباه نشده ی زن، میل به عفت و حیا داره و پاکی. آرامش از پاکی سرچشه می گیره. آب گِل آلود هیچوقت رفع عطش نمی کنه.

شمایی که قصد ازدواج کردی و کسی رو برگزیدی! نمی دونی آشوب کردن ذهن و دل یک خانم چه واقعه ی وحشتناکیه؟ اگر واقعا دوستش دارید مثل یک مردِ عاقل و فهیم برید سراغ پدر این خانم و او رو از پدرش خواستگاری کنید. و اگر رد شدید نترسید! دو حالت بیشتر نداره! یا واقعا ارزش داره براتون این خواسته، یا نه، به اندازه ی اصرار عاقلانه و محترمانه ی بیش از این نمی ارزه. اگر می ارزه بازهم به دور از گوش دختر با پدرش حرف می زنید. رایزنی می کنید و آنچه سعیست اندر طلبش می نمایید. و اگر بنا به هر دلیلی اصرار بیشتر رو صلاح نمی دونید یا نمی تونید! ول می کنید می رید سراغ گزینه های بعدی و بعدتر، تا به روزیتون دست پیدا کنید. و طی این فرایند دل و ذهن این خانم با تقریب خوبی آرام و بی تلاطم باقی می مونه.

اینطوری مثل یک مرد خودتون به دوش می کشید بار رو، اگر بشه، اگر نشه، این مرد بودن و قابل اتکا بودن شما رو اثبات می کنه. اینطوری دل و ذهن این خانم در امن و آسایشه و قبل از ازدواجش هیچ دغدغه ی ناصحیحی براش ایجاد نشده. این وسط می دونید چی خیلی درد داره؟ اینکه خیلی از جوونای خوب و همه چی تمام ما هم بازی خوردن با این جریان کذایی، و این دردش خیلی بیشتره...

حالا معنی این حدیث روشن می شه، که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند که: من عَشَقَ و عَفَّ ثُمَّ کَتَم فماتَ مات شهیدا. اینقدر آرامش یک خانم مقدسه، و اینقدر جلوی این موج خروشانِ عشق رو گرفتن، در زمانی که هیچ راهی برای ابرازش نیست، مهمه. که مرگ بر سر این عشق عفیفانه هم طراز با شهادته.

مرد باشید و نترسید از خواستگاری کردن دختر از پدرش. به خدا این اتفاقاتی که بین نسل ما باب شده کلاه گشادیست که به سرمون گذاشتن. کلاه گشادی که اگر مراقب نباشیم بعد از کله پا شدنمون بهش پی می بریم...وقتی که دیگه دیره...


لینک مهم

لینک مهم

لینک مهم

حتما این لینک ها و نظرات این پست رو مطالعه بفرمایید.

این مطلب در حال تکمیله ان شاءالله


  • صحبتِ جانانه

نظرات  (۱۳)

  • سیدی (به بهانه فرهنگ)
  • سلام - مبارک باشه
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم آقای سیدی بزرگوار، خوش آمدید
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    می دونی خواهرم این دل کندنه خیلی قشنگه و خیلی لذت بخش!
    باید دل بکنیم تا دلمونو ببرن!
    بهتون تبریک می گم!
    الهی موفق تر باشین تو این خونه ی جدید!
    یازهراجانم
    پاسخ:
    سلام خواهر جان

    خیلی خوش آمدی:)

    آره، تنها راه دل کندنه...

    ممنونم ومحتاج دعام


    سلام
    خواستگاری رسم و رسوم داره ، پسر بعد از اینکه دختر رو دید باید به خانواده ی خودش اطلاع بده و حق نداره مستقیماً خواستگاری کنه ، اگه هم بزرگتری نداشت ، میتونه از ریش سفیدی کسی کمک بگیره و اگر باز هم ریش سفید نبود . بصورت محترمانه باید بره با پدر دختره حرف بزنه و اگر دختره هم مثل همون بنده خدا کسی رو نداشت ؛ خُب دیگه انا لله وانا الیه راجعون ...
    متأسفانه در تلویزیون مثل همین فیلم دیشبی " گاهی پشت سرت را نگاه کن " دارن فرهنگ غرب رو تحمیل می کنند و از فرهنگ خودمون دور میشیم . هردو ( زن و مرد ) محترم هستند و باید با احترام رفتار کرد .
    حرف ها زیاد است ، منتظر نظر بقیه ی دوستان خواهم بود
    موید باشید
    پاسخ:
    سلام

    بله متاسفانه تلویزیون بد خیانتایی می کنه
  • خانم الفــــ

  • یک وقت هایی این چیزا رو که نشون می دادن می گفتیم انگار برای مریخی ها ساختن...ماها کی این طوری هستیم؟! خونواده های ایرانی کی این طورین! حالا اینقدر نرم نرم این افکار رو تزریق کردند توی جامعه که کلاً دارن فرهنگ رو تغییر می دن...هر جا دست می گذاری این معضل هست...


    سلام :) خانه ی نو مبارک
    پاسخ:
    نرم نرم تغییر دادن
    چنان که گویی با تار و پود فرهنگ و عرف عجین شده
    داستانه همون کید شیطانه و خطوات شیطان که آهسته و لطیف پیش می بره
    و طوری فریب میده که فرد نجوای شیطان رو با میل دلش اشتباه میگیره

    علیک سلام خواهرجان
    متشکرم:)
  • عطار کوچولو
  • سلام

    اول. خدا به خیر کنه ادامه دار بودن این متنِ طویل و البته روان رو! :)

    دوم. این رابطه غلط است... صحیح! اما همیشه دسترسی به پدر، در مرحله ی اول ممکن نیست. به نظر میرسه، حرفتون کامل نیست، گاهی باید با "واسطه" از خود دختر اجازه اقدام گرفت.

    سوم. صدا و سیما متاسفانه مهدکودک است نه دانشگاه!

    چهارم. خدا خیر عظیم به شما عطا کنه برای بیان دغدغه مندی های صحیح تون.

    حق؛

    + این کلاه گشادی که میگین همین الانش برخی از نتیجه هاش مشهوده...
    پاسخ:
    سلام

    اصلا و ابدا از خود دختر لازم نیست اجازه بگیرید!! که چی بشه؟ خانم آیا من اجازه دارم بیام خواستگاریتون؟ آیا من اجازه دارم فلانی رو واسطه کنم برای دست یافتن به شما؟
    اینطوریه؟
    خوب نیست این راه
    اتفاقا یکی از هوشمندانه ترین شیوه های گزینش خواستگار همین شیوه ی اتخاذ راه مناسبه برای رسیدن و مطرح کردن درخواست.
    ارسال واسطه به سمت دختر رو بذارید کنار
    واسطه از پدر دختر اجازه بگیره، چرا از دختر اجازه بگیره؟
    من می گم باید یکم بیشتر روی ارزش زن و اهمیت حفظ حدود رابطه با خانم ها فکر کنند آقایون تا اینطور راحت ترین و پر خطر ترین راه رو برای بیان درخواستشون پیش نگیرند.

    جوینده یابنده ست!
    اگر عقل به مدد عشق نیاد عشق راه به جایی نمی بره
    به اندازه ی ارزشی که برای این خانم قائلند آقایون باید تدبیر بهتری برای دست یافتن بهش اتخاذ کنند.
    ممنونم بابت دعای خیرتون

    خدا به شما هم ان شاءالله توفیقات روزافزون دنیوی و اخروی عنایت بفرماید.
    :)
    آخخخخخخخخخخخخخخخخ عاطفه... آخخخخخخ عاطفه.... آخخخخخخخ....
    کاش می تونستم این متن رو، دقیقاً همین متن رو با تماااااام نکات و زیر و بم های فوق العاده ش به همه ی پسرهای کشورم نشون بدم... کاشششششش می تونستم...
    پاسخ:

    نشون بده در حد توانت
    هرجاشم اشکالی داره کمک کن اصلاحش کنیم:)

    در تکمیل جوابت به عطار کوچولو باید عرض کنم که:
    من به شخصه اصن این که یه پسر چه شیوه ای رو برا خواستگاری انتخاب کنه، قطعاً در جواب من بهش تاثیرگذاره...
    پسرای امروزی می خوان هیچ زحمتی نکشن، با شیوه ی هلو برو تو گلو زن بگیرن! :|
    خب همین که چجوری به پدر دختر دست پیدا کنی، چجوری باهاش ارتباط بگیری، چجوری مخشو بزنی!! اینا خودش هنره... 
    منتها چه عرض کنم

    اینا عاشق نیستن که... خودخواهن... عاشق خودخواه نیس... عاشق تمام زحمت ها رو به جون می خره تا معشوقش یه ذره هم اذیت نشه...
    با این توصیفات امروز عاشق پیدا میشه آیا؟؟ :|
    پاسخ:
    حق می فرمایی خواهرجان

    به قول شاعر

    زآن بیخودم گه عاشق صادق نباشدش // پروای نفس خویشتن از اشتیاق دوست
    و این یعنی عاشق و خواستگار واقعی در وهله ی اول به فکر حفظ منافع و آرامش و عزت و احترام خانمیه که انتخاب کرده ...
    تمام اینهایی رو که نوشتید قبول دارم اما الان دیگه خواستگاری خیلی کم شده چون هر پسری و دختری یکی رو برای خودش انتخاب می کنه و وقتی خودشون دلشون خواست (البته اگه خواست!) با هم ازدواج می کنند... تقریبا بیشتر دخترانی که منتظرن تا خانواده ای برای پسرشون به خواستگاری اونها بیان تا آخرش تنها می مونند... نمی دونم چرا ولی اینطوری شده 
    پاسخ:
    متاسفانه این راه غلط هست ولی هنوز هم بسیارند مومنانی که درست به سمت ازدواج می رن.
  • علی رسولان
  • هر چقدم که بد باشه این حرکت
    جرأت ابراز عشق مقوله ای است
    و حیای از ابراز مقوله ای دیگر
    بستگی داره به دخترش که کدوم رو بپسنده
    هر کدوم هم عواقبی داره
    هیچ کدومش به نظرم خوب مطلق یا بد مطلق نیست !
    پاسخ:
    جرات ابراز عشق!؟؟
    اگر خیلییی مرد است و جراتش قلنبه شده است ال باپدر دختر و سپس با خود دختر بازگو بکنه!
    بحث ولایت پدره دختره بر او
    واینکه اگر پدر دختر قراربود هیچ جوره راضی نباشه بعدا تکلیف دختری که دلش به یغما رفته به خاطر عشق خودخواهانه ی بی دبیر این پسر چی میشه!؟
    این رو مطمئن باشید که هر دختری با هر تیپ فکری و شخصیتی ای باشه وقتی ببینه برای بدست آوردنش با خانواده ش به گفتگو نشستید و احترام و عزت براش قائلید زودتر به کلمات عاشقانه تون تسلیم میشه. چرا؟ چون میبینه مرد عملید نه استاد فک زدن:|

    بلا نسبت شما بسکه یه عده از پسرا به ظاهر مرد بار میان این روزها...
    خیلی قشنگ بازگو کرده بودی عزیزم
    دیدن این موارد از بچه های به ظاهر مذهبی خیلی دردناک تره :||||
    متاسفانه زیاد شده،قبح خیلی چیزا ریخته شده ://
    پاسخ:
    خیلی دردناکه، زیاااد....
    :(
  • منور الفکر
  • یک مدلی هست که جالبه: اینکه آقا خانوم رو ممکنه جایی خودش بی واسطه ببینه و بشناسه ولی حرفی نزنه و حتی تحقیقااتشم میکنه وباز حرفی نمیزنه و تشریف میبره خواستگاری و باز دختر نمیفهمه اصلا پای محبتی هم این وسط هست..راحت فکراشو میکنه و جواب میده...فقط من نمیدونم اگه رد کنه، اون آقا باید چیکار کنه! هنوز راه حلی به ذهنم نرسیده چون دختر با منطقش رد کرده و پسر هم با منطق و علاقه اش انتخاب کرده..چه باید کرد؟!
    بهرحال من این سبک رو برای عزیزانم از خدا خواستم چون تلقی م اینه بودن یه رگه هایی از علاقه قبل از ازدواج خیلی بهتر از نبودنشه..هرچند بقدر نسل ها هستند نمونه هایی که با معجزه خطبه عقد هم زایش محبت بوده...
    و صد البته که از ابراز عشق بیزار و از شنیدنش فراری ام...
    عشق و کتمان ظاهری تا وقتی حریم مشترکی نیست سنگ محک خداست...یک مرحله دشوار برای شرح صدر یک مرد و اشباع دلانه یک بانو...
    پاسخ:
    اینجاست که پسر با بصیرت خودش می تونه از پدر دختر اجازه صحبت محدد بگیره اگر دختر قبول کرد و پسر تونست نظرش رو (بی ابراز بی ترمز احساساتش)جلب بکنه عالیه
    به نظرم دل به دل راه داره

    هعی ...
  • عبداله سعادت
  • Khoda havasesh b ma has maiem k cheshamono bastim rah baze chesh ma koor
    دیکته زندگیمان پر از غلط است ولی نگران نباش
    خودش گفته قبل از نمره دادن اگر پشیمان شوی غلط هایت را پاک میکنم!

    صدور هیچ گذرنامه و ویزایی لازم نیست وقتی به خدا " پناهنده" می شویم...

    خدایا ... نرسان "زمانی " را که برای زندگی، همه چیز داشته باشیم غیر از " زمان"....

    مایل به تبادل لینک هستید؟ لطفاحتماًکامنت دهید

    لطفا در دیگر وبلاکم با آدرس:saadat52.blogfa.com   آزران وطن من  نیز سری بزنید وکامنت دهید تا با هم لینک شویم.

    سلام.آره آدم باید اول بره سرکار و بعد با پدر و مادرش بره خواستگاری و منتظر شنیدن جواب آره یا نه باشه.
    آره شنید مبارکه و باید تا اخر عمر خودش رو موظف بدونه .
    نه شنید هم یکی دیگه رو با کمک پدر و مادر در نظر بگیره .
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا برشما

    نه اینطوری نیست!
    باید بره خواستگاری
    باید برای خواسته ی پاک و خداییش تلاش کنه
    دنبال کر هم بگرده

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">