صحبتِ جانانه

جـانـَم بگیــر و صحبتِ جـانانه ام ببخـش

صحبتِ جانانه

جـانـَم بگیــر و صحبتِ جـانانه ام ببخـش

صحبتِ جانانه

"بســـمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم"

عَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ

وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ

وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ


+می نویسم که یادم بمونه:

تویِ دنیایِ خدا، به خاطرِ آرامش قلب و روح و حتی آرامشِ جسم خودت، بر اساس قوانین و دستوراتِ لطیف و مهربانانه ی خدا زندگی کن. وقتی خدا می گه نرو، نگو، نشنو، نکن...نرو...نگو...نشنو...نکن... چه دلیلی زیباتر از اینکه بی نیازی مهربان برای تباه نشدن تو و برای تعالی تو دستوراتی حکیمانه به سمت تو فرستاده؟
بگو چشم به خدا
بی چون و چرا...


سید الشهداء؛ «سهلستـــ به خونِ من اگر دستـــــ برآری،جان دادنِ در پایِ "تـو" دشوار نباشد»؛
اما حیفـــ که این جان را قیمتــــی نیستــــ مگرآنکه به کَرَم شما قیمتی پیدا بکند، بی جانیِ "دل" دشواری این فدایِ تو شدن هاست، فقط باید گبر بود که فدایِ "تــو" نشد، با عشق خودت به دل اَ جان ببخش...
جان را چه خوشی باشد بی صحبتِ جانانه؟!
جانا!
جانم بگیر و صحبتِ جانانه اَم ببخش..
_____________

با سر افکندگیِ قلبــــــــِ خرابَم چه کنم
گر سرِ سالم از این معرکه بیرون ببرم...

_________________

این پست رمز دارهای من، به سیم آخرزدگی نوشته هایم هستند. به عبارت لطیف تر دیوونه بازیامه، به قول یکی از دوستان حلقه سوم«شطحِ حال»ن .نوشتمشون برای روز مبادا، روزی که دیگه خبری از دیوانه بازی نباشد، روزی که برای رسیدن بهش همه مون باید تلاش بکنیم، هرکی به یه قدری...
رمزشم وقتی به مخاطبان تعلق می گیره که برداشته باشمش!
:|
همون یعنی روزِ خام مبادا، که شده باشم آنچه بایدَم شدن

نمی دونم خوب تونستم گیجتون کنم یا نه:)

چند مسأله ی مهم شرعی و نمود غلط عرفیشان

يكشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۱۹ ق.ظ

نفقه ی همسر شامل مسکن و خوراک و پوشاک و لوازم آشپزخانه و خلاصه وسایل مورد نیاز در زندگی هست،  که البته تجملات و چشم و هم چشمی ها و اسراف و تبزیر ها رو در سبک زندگی مصرفگرایانه ی رقابت برای چشم زنان فامیل را درارانه رو شامل نمی‌شه دیگه.

مهریه

 هم یک هدیه ی عاشقانه و یک پشتوانه ی مالی برای زن و نشان دهنده ی محبت صادقانه ی مرد هست و در فقه مهریه بهای بضع هست، که می تونید خودتون چک کنید و معنای لغت رو دربیارید. توضیحات فقهی و حقوقی مبحث مفصله و در حوصله ی مطلب ساده و خلاصه ای که میخوام براتون بگم نمی گنجه. 

یه مثال براتون میزنم، لابدشنیدین آیه قرآن که می فرماید نسائکم حرث لکم... حرث به معنای کشتزار هست(در المیزان کااامل توضیح داده حتمااااا بخوانید خانوما و آقایون)، مهریه حکم بهای زمین رو داره، بهایی می پردازی زمین رو مالک میشی، بعد در هر مرحله از کار و کشت یه مبلغ هزینه آب و بذر و کود و سم و... میکنی تا محصول بزداشت کنی. بهای اولیه رو مهریه و اون خرج جاری رو نفقه می دونیم توی مثال من...

حالا مردم ما درکشوری اسلامی با این احکام به قدرررری نا آشنا هستن و نخبگان ما و مسئولین(معمولا مشئولی برای چیزای مهم نداریم! رئیس ها زو نمیتونیم مسئول خطاب کنیم به معنای واقعی کلمه)بی توجه بودن به این مسأله، که امروز توی فرهنگ ما مهریه یه مبلغیه که کمتر مردی می پردازه، و به راحتی از این حق سنگین زن بر ذمه ی خودش چشم می پوشه. و خیلی زشت تر اینکه میگن مهریه رو کی داده کی گرفته! و گرفتن مهریه رو از مراحل طلاق و جدایی می دونن:|

متاسفانه...

از طرفی جهیزیه که از نفقه ی زن و به عهده ی مرد هست رو وظیفه ی خانواده ی زن می دونن...

خیلی زشته...

مومن و مذهبی های ما هم همینطور هستن اغلب...

احمقانه تر از اینا رسم سیسمونی هست:|

مادر دختر(که هییییچ وظیفه مالی ای نسبت به فرزند دخنر و دامادش نداره هررگز)موظف میشه برای اولین فرزند دخترش سیسمونی بگیره و طی مراسم و میهمانی تشریفاتی و مضحکی سیسمونی بینون راه بندازن:|


من خیلی زشتم میاد این وضع مضحک رو میبینم...

باید دید از کجا میشه این رسوم زشت و دور از شأن فرهنگ اسلامی رو ریخت دور....



باید مردا متوجه باشن که اگر خانوم و خانواده ش لطف کردن و چندقلم وسیله جهیزیه رو که وظیفه شرعی مرد هست(در حد شأن زنش هم باید جور کنه تازه)خریدن بذای زندگی مشترکشون، منتی هست بر دوش او و لطف و محبتیست، نه وظیفه ی دختر و خانواده ش...


اتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض؟؟


  • ۹۶/۰۵/۲۲
  • صحبتِ جانانه

نظرات  (۱۲)

همه چیزمون به همه چیزمون میاد

همه ی رعایت اسلام به همه ی خوب زندگی کردنمون
پاسخ:
ته جهنم جای خوبی نیست.
مگه میشه اینا رو به خونواده شوهر گفت؟!
بی خیال خواهر جان
تا خرخره رفتیم تو سنت های غلط
نمیشه هم دراومد
در بیای کمرتو میشکنن
پاسخ:
هم عقیده با همسرت اگر هستی حله
خانواده ها خیلی عرف گرفتار شدن، ما جوونا راحت تر میتونیم اصلاح کنیم زندگیمونو
به همسرت توضیح بده خواهر
مطمئنا ایشون با حرفای شما موافق خواهند بود
منتهی با محبت و صبوری و به زیبایی و بدون تنش با عرف والدینتون برخورد کنید تا شروع شیرینی بشه:)
یکم یکم باید دراومد
ضمن اینکه اصلاح عرف غلط یه نسل قربانی میگیره حددداقل
بهتره از قربانی شدن تمام نسل های بعدی
نه اون بنده خدا هیچ مشکلی نداره و با من هم عقیده اس
ولی
امان از عقیده های نسل های قبل
پاسخ:
:)
ما از این غلطا ارث به نسل بعدمون ندیم ان شاءالله
  • صحبتِ جانانه
  • دوستی نظر خصوصی گذاشتن و سوالاتی پرسیدن ولی لینکی برای درسافت جواب ارائه ندادن:|

    این سوالشون:
    1 در مورد نفقه خوراک و پوشاک و مسکن به فرض که درست ولی بقیه ش رو بر چه اساس میگید؟ به طور کلی سند یا روایتی در این مورد هست؟ یا نظر و تفسیری از مراجع و بزرگان؟

    2 در مورد مهریه چیزی که من شنیدم و دیدم معنای صداق یا همون معنای اولی هست که شما فرمودید ولی ادامه ش رو ندیدم در این مورد هم لطفا سندی ارائه بدید.
    نتیجه گیری شما در مورد حرث هم برام کاملا جدید بود. بر چه اساس چنین نتیجه ای گرفتید؟

    3 فکر می کنید با این اوصافی که فرمودید آیا کسی اساسا موفق به ازدواج میشه؟ وقتی جوانها تو حتی اجاره ی مسکن یعنی بخشی از نفقه، موندن آیا ممکنه با تفسیر شما هزینه ی زمین رو هم به عنوان مهریه بدن به خانم؟

    البته مثال های نقضی هم برای صحبت هاتون هست که بگذریم.
    با خیلی از قسمت های مطلب هم موافقم و به نظرم درسته.
    خصوصی نوشتم چون بنا ندارم حرف شما رو ضایع کنم. اگر فکر می کنید مطلب نیاز به اصلاح داره که اصلاح کنید وگرنه نیازی نیست من رو مجاب کنید

    اینم جواب:
    1-منم همین حوراک پوشاک و مسکن رو گفتم، بقیه ش منظورتون چیه؟
    اونکه نوشتم تجملات رو دیگه شامل نمی‌شه؟خب اونو که گفتم شامل نمیشه...
    ضمن اینکه شما کتب حقوقی مختلف من جمله کتاب نکاح و انحلال آن از دکتر مصطفی محقق داماد و حقوق خانواده ی دکتران صفایی و امامی و همچنین تفسیر تسنیم و اصول فقهی مربوط به نفقه و مهریه رو از کتب فقهی مطالعه بفرمایید...
    من این مسائل و مطالب رو برای کنکور خوندم و در دانشگاه دارم می خونم.
    2- اون تعریف دومم از مهریه که مهریه رو معادل بضع می دونیم یه بحث فقهی هست که هم توی کتاب محقق داماد هست و هم به آسانی با تورق کتب فقهی خانواده پیداش می کنید:).
    خوشمون بیاد بدمون بیاد مهریه مالیست که مفروض شده در ازای بضع. مزد مالک بضع زن هست و این یک حقیقت فقهیه که ممکنه به مذاق بعضی خوش نیاد.
    3-مجبور نیستیم تجملاتی زندگی کنیم!
    چرا خانواده ها باید با کارد میوه خوری پوست همدیگه رو بکنن؟
    زندگی رو سخت کردیم مخاطب محترم...
    ما کارتی بدی داریم می کنیم
    ما داریم به خودمون و نسل های بعد ظلم می کنیم با این میراث فرهنگی داغونی که براشون بجا میذاریم...
    طرف خونه ش رو رهن کرده با هزار قرض و وام40ملیون، بعد اومده با هزار قرض و وام100ملیون جهاز چیده توی خونه...
    خب خدارو خوش نمیاد
    باید بس کنیم
    باید دست از این جیب خالی پزعالی ها برداریم
    باید برای چشم و حرف مردم زور نزنیم
    باید ساده زندگی کنیم
    نظرتون رو ا ز این پس عمومی بذارید
    بحث علمیه یا شما یه چیز به من یاد میدین یامن به شما یاهردو 





  • صحبتِ جانانه
  • چیزی که از این نظر برام مهم بود بحث و اثبات نظر خودم یا رد نظر شما نبود و نیست.

    اون جملات آخر تزیینی نبود و نخواستم بر سر شما منت بگذارم و خودم رو عالم تر از شما و بقیه نمیدونم. البته حتما عیب از من بود که هدفم از نظر رو متوجه نشدید و بحث جدلی شد. به نتیجه رسیدن چنین بحثی ذره ای هم ارزش نداره.
    نه از درست بودن بعضی نظرات شما من ضرری می کنم و نه از اشتباه بودن شون سودی. فکر میکنم برای خودتون مفید باشه اگر با تامل بیشتری به نیت و عمل و نوشته ی خودتون نظر کنید.

    سر در نمیارم چه برداشتی کردید
    اعوذبالله ان اکئن من الجاهلین!
     مخاطب ناشناس جدل نکردم، سوال پرسیدین جواب دادم
    اگر هنوزم ابهام دلرین بفرمائید
    چه لزومی داره خصوصی نظر بذارید؟!
    بهتره وقت رو با این برداشت های اشتباه هدر ندیم :)


    ....

    واقعا جهیزیه وظیفه مرد ؟
    سر همه کلاه رفته که!
    پاسخ:
    شرعا بلی
    ولی عرفا کلاه رفته سر همه

    شرعا مرد موظف به تهیه هرانچیزیست که برای یک زندگی متعارف(تجملاتی نههههه)لازمه...
  • صحبتِ جانانه
  • بازم ناشناس، بازم خصوصی



    1 مسئله خوراک و پوشاک و مسکن چیزی نیست که بهش اشکال باشه ولی مسئله همون لوازم آشپزخانه و وسایل مورد نیاز زندگی هست که می فرمایید که مبدأ انواع اشکالات و اختلافات میشه.

    2 نفرمودید چطور به این نتیجه رسیدید که "مهریه حکم بهای زمین رو داره، بهایی می پردازی زمین رو مالک میشی،"
    ارتباط بین حرث بودن زنان و حکم بهای زمین داشتن مهریه رو بیان کنید.

    3 سوال رو مجدد بخونید.

    4 ازدواج هایی هست که لااقل در ظاهر با صحبت های شما جور در نمیاد. من جمله ازدواج جویبر و زلفا به درخواست پیامبر ص. نه مهریه و نه نفقه و نه جهیزیه با این صحبت های شما همخوانی نداشت. یا ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام که تنها با فروش یک زره انجام شد. زره چقدر ارزش داره؟ همه ی مهریه ی حضرت زهرا س همین بود. جهیزیه هم از روی مهریه تهیه شد یعنی از طرف خانم. یا اون ازدواجی که در مسجد با درخواست خانمی از پیامبر ص اتفاق افتاد که مهریه یاد دادن قرآن به خانم بود.
    یا رفتار حضرت آقا که حاضر نیستند برای مهریه های بیشتر از 14 سکه خطبه ی عقد بخونند. خب چطور این مهریه های پایین رو میشه با حکم بهای زمین بودن مهریه توجیه کرد؟
    یا این که اصلا ازدواج بر کسی که نیاز داره واجب شده و هیچ قیدی براش وجود نداره. جز در همین حدی که در مثال های صدر اسلام وجود داره. حتی گفته شده اگر توان مالی ندارید باز هم اقدام کنید و نترسید از ازدواج تا خدا شما رو از لطف خودش بی نیاز کنه. و از این مثال ها و اشکالات زیاد وجود داره

    جواب

    1- منشااختلاف بین کی و کی؟
    حقیقت مسئول احتلاف بین افراد نیست. نفقه شامل ابزار و امکانان یک زندگی متعارف میشه. و اصل فقهی نفقه رو داریم ولی درمقابلش در فقه اسلامی هیییییییچگونه مسئولیت مالی ای(مثل نفقه و اجرت المثل و...) برای زن در مقابل مرد نداریم.


    2- بیان کردم توی مطلب، بهتره با دقت مطالعه بفرمائید.
    اون مثال منه، مهریه در فقه مقابل بضع هست. بهتره کتابی که معرفی کردم تورق بفرمایید.
    ابهامی ئر توضیحات درنیافتم اگر ابهامی دارید واضح و عمومی بپرسید نه خصوصی بازهم

    3-سوال سه شما روهم جواب دادم، بهتره ابهام خودتون رو بیان می کردید.
    افراد جامعه ی ما توی زندگی رفاه طلبانه و تجمل گرایانه موندن که میگن ازدواج سخته... هزینه خای غیر لازم عرغی، مثل هزینه های سرسام آور خرجهای مسخره ای مثل تالار آنچنانی و موسیقی و کرایه ماشینو... رو انجام میدن به هزار قرض و قوله ولی هزینه شرعی و خدایی مثل مهریه رو می پیچونن در پرداخت...
    این مشکل افراد هست و خدشه به اصول دین و فقه وارد نمی کنه.

    4- :|
    این مثال های تاریخی کجای اصل مهریه پ نفقه رو زیر سوال می برن؟
    منطقی و خلاصه سوال طرح کنید.
    ضمن اینکه توافقات مالی برحسب ضرورت بین افراد جایزاست، ممکنه زنی داراباشه خودش از حق مهریه و نفقه خودش بگذره، این مثال آیا نقض حکمت مهر و نفقه می کنه؟ خیر.
  • صحبتِ جانانه
  • ناشناس
    بنده حقیقتا بیکار نیستم که نظرات خصوصی طولانی شما رو بخونم.
    مسأله علمی و عمومیست هرگز نظر خصوصی نگذارید من بعد.
    دوست ناشناس حال رو بچسبید مسائل تاریخی پیشکش
    شما همین الان حریم یک انسانی رو که میگن خصوصی نظر نزارید رعایت نمیکنید درمساله مربوطه و کلان که فکر کنم دیگه ...
    اسلام رو انگار دوست داریم اما اونجاییش که نفع داره برامون...
    اگه دلیل پرداخت مهریه بهای زمین! باشه، ازدواج در اسلام چه تفاوتی با روابط نامشروعی که به زن به عنوان کالا پولی پرداخت میشه داره؟!
    پاسخ:
    این نمیشه اینطوری مغالطه کرد
    این یک مثال بود از خودم، و در مثال مناقشه نیست
    ضمن اینکه عظمت عهد عقد که خدا به نام میثاق غلیظ ازش یاد کرده در قرآن، و تعهد آوری این عهد رو چطوری با دستمزد رابطه ی نامشروع مقایسه می کنید؟
    حقیقت شرعی مهریه این هست که در ازای این بها مرد مالک بضع زن میشه.
    ولی در دستمزد رابطه ی نامشروع کسی که مزد می پردازه تا بهره ی نامشروع ببره، نه تحت ظل میثاق غلیظ عقدالهی قرار گرفته و نه مجوز از خدا داره برای این معاملخ، لذا این دستمزد دادن و گرفتنش حرام است، سوای رابطه که گناه هست.و با این پرداخت مرد حتی اجازه ی نزدیکی پیدا نمیکنه چه برسه به مالکیت بر بضع زنی که دستمزد گرفته...
    بله درست میگید بنده خودم هم قبول ندارم که مهریه رو میشه با اون پول مقایسه کرد. اما زیاد از اطرافم شنیدم که میگن مهریه یعنی اینکه زن مثل چنان رابطه ای ازش بهره برده میشه و به نوعی بهای خریدنش رو پرداخت میکنن. سوال از جانب خودم نبود بلکه نمیدونستم چطور باید بهش جواب داد. جواب شما گمون نکنم اون افراد رو قانع کنه.
    پاسخ:
    اون افراد احتمالا قانع نشونده باشن
    چون دارن راجع به چیزی نظر میدن که علمی درباره ش ندارن
    سعی می کنم ان شاءالله در فرصت فراغ نزدیک پاسخ شما رو در پستی بنویسم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">